Nároky z uplatnenia vytknutia vady veci (t.j. z reklamácie), zákazník uplatňuje u Predávajúceho, ktorý mu predmetnú vec – výrobok predal, rovnako môže u tohto Predávajúceho podať sťažnosť prípadne iný podnet:
Spotrebiteľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady, resp. požadovať reklamáciu tovaru len v prípade, ak vytkol vadu obchodníkovi do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr však do uplynutia záručnej doby.
Keď je kupujúcim spotrebiteľ (na základe spotrebiteľskej kúpnej zmluvy) má v závislosti na povahe vady veci pri uplatnení zákonnej záruky tieto práva zo zodpovednosti za vady (v súlade s §623 a §624 Občianskeho zákonníka):
Ak ide o odstrániteľnú vadu má kupujúci právo na bezplatné, riadne a včasné odstránenie vady. Obchodník je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť, a to opravou veci alebo výmenou veci. Kupujúci môže namiesto odstránenia vady opravou veci požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti veci, ak výmenou veci či súčasti veci Obchodníkovi nevzniknú neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by oprava veci spôsobila spotrebiteľovi značné ťažkosti. Platí, že spotrebiteľ si nemôže zvoliť odstránenie vady spôsobom, ktorý nie je možný.
Na účely opravy alebo výmeny spotrebiteľ odovzdá vec Obchodníkovi.
Ak ide o chybu, ktorú je možné odstrániť, bude tovar opravený. Pokiaľ nie je oprava možná a povaha chyby nebráni obvyklému užívaniu, môže sa Predajca s kupujúcim dohodnúť na primeranej zľave z ceny tovaru. V prípade zľavy nie je možné neskôr tuto chybu reklamovať.
Ak ide o chybu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez chyby, Predajca je oprávnený chybný tovar vymeniť za tovar s rovnakými alebo podobnými úžitkovými vlastnosťami alebo vystaví dobropis.
Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné Potvrdenie o vytknutí vady (Reklamačný protokol) bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady (Reklamačnom protokole) uvedie primeranú lehotu, v ktorej vadu odstráni. Primeranou lehotou sa rozumie najkratší čas, ktorý predávajúci potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady. Táto lehota oznámená spotrebiteľovi nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý Obchodník nemôže ovplyvniť. V reklamačnom protokole tiež uvedie, čo je jej obsahom, aký spôsob vybavenia reklamácie je požadovaný; ďalej potvrdenie o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie, vrátane potvrdenia o prevedení opravy a dobe trvania reklamácie, prípadne odôvodnenie zamietnutia reklamácie. Písomné potvrdenie o vytknutí vady (reklamačný protokol), ako aj prípadné oznámenie o odmietnutí zodpovednosti za vady poskytne predávajúci písomne a/alebo e-mailom.
Kupujúci má voči Obchodníkovi právo na úhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady veci, za ktorú zodpovedá Obchodník a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu veci. Kupujúci musí právo podľa predchádzajúcej vety uplatniť u Obchodníka najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
Pri každom uplatnení zodpovednosti za vady u predávajúceho musí byť spísané potvrdenie o vytknutí vady resp. reklamačný protokol, ktorý osoba vybavujúca reklamáciu vydá zákazníkovi a kópiu uchová pre účely kontroly. Vytknutie vady / Reklamácia bude zapísané v evidencii vytknutých vád / reklamácií.
Potvrdenie o vytknutí vady (Reklamačný protokol) obsahuje okrem určenia primeranej lehoty na odstránenie vady najmä: